Kun väsymys iskee, mikä auttaa


Työviikosta edetty vastata muutama päivä, vaikka silmäpussit antaisivat ymmärtää jotain aivan muuta. Silmäpussien perusteella viikko on taputeltu loppuun ja päätökseen jo vuorokausia sitten. Panda silmät kertovat kaiken oleellisen, väsymys, se on riivannut nyt jo tovin ja tuntuu, että tämä pimeys vie minusta kaiken energian. Aamuisin on hirveän hankala saada päivä käyntiin, mutta kahvin voimalla yritetään repiä edes hitunen energiaa ja iloa päivään. Toisaalta olen joutunut nyt viimeaikoina pidentämään työpäivän pituutta, niin aamusta kuin illastakin, aika ei vain yksinkertaisesti riitä ja jotain oli tehtävä, loogista?!. Onhan se luonnollista, että tällainen näkyy väsymyksenä, toisaalta mietin, että miten kesän valoisat päivät saa kuitenkin jaksamaan vähemmilläkin yöunilla huomattavasti paremmin, eikai aurinko voi niin paljon vaikuttaa? Itse taidan lukeutua niihin kesäihmisiin, kesällä voisin valvoa läpi yöt, tuntematta väsymystä, mutta syksyn ja talven tultua voisin kömpiä karhun omaisesti talviunille ja heräillä sitten keväisin auringon paistaessa uuteen nousuun.

Onko teillä samanlaisia "ongelmia", tuntuuko aamut kankeilta ja väsymys iskee jo ennen kuin uusi viikko ehtii hädin tuskin käynnistyä? Vai oletteko kenties keksineet jonkin kikka kolmosen väsymyksen selättämiseen näin talvisaikaan?

24 kommenttia

  1. Samanlainen karhu täälläkin. Talviunille heti syyskuussa ja huhtikuussa ylös. Ainut minkä olen vähän huomannut auttavan,on ISO annos d-vitamiinia päivittäin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. D vitamiinikö olisi minunkin pelastus ? Vois kokeilla :)

      Poista
  2. Minä olen kans talviunilla oleva karhu näin pimeään aikaan :( Älä päästä väsymystä liian pitkälle tai voi käydä huonosti, kuten mulle muutama vuosi sitten ja seuraus siitä todella pitkä sairausloma :( Mutta nyt helpottaa jo, onneksi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kovasti kyllä taistelen väsymystä vastaan ja toivotaan, että kevät tulee pian. Tiedän muutamia työntakia uupuneita, mutta itse en oikein osaa ajatella millainen sellainen uupumus oikein on tai miltä se tuntuu, kun ei ole kokemusta.

      Poista
  3. Mun väsymyksen selätti D-vitamiinin nostaminen ennätyslukemiin jo viime talvena (150mikrogrammaa joka aamu). Ja verestä mitatut tuloksetkin kertoi että lisäkään ei olisi pahitteeksi kun 80 alle on puutostila, 300 yli on yliannostila, mun lukema oli 138. Kuulemma se on veren lukema mitä määrää syö päivittäin. Näköjään pitää paikkansa. :) nostaa pitää varovasti annoskokoa, muuten saa ekat yöt valvoa kokonaan ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kehtaanko edes tunnustaa, että en ole koskaan syönyt d vitamiiniä muutakuin mitä ruuasta saa, pitäis ilmestekin harkita jo niiden ottamista :)

      Poista
  4. Jo D-vitamiinia suosittelen minäkin, en kyllä tiennyt et niitä uskaltaa ottaa tuollaisia annoksia kuin Sirkka on ottanut. Mulla väsyttää aina vaikka olenkin nyt lasten kanssa kotona. Mutta työelämässä herääminen aamuisin oli tuskaa... Olen niin yökukkuja, en vaan saa illalla unta. Nyt taas voisin olla jo nukkumassa, mutta nautin tästä omasta ajasta ja siten kärsin silmäpusseista :) Voimia arkeen!!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih :D On niin huojentava kuulla, että muitakin kamppailee saman ongelman kanssa. Itse menen nukkumaan lähes joka ilta viimeistään kymmeneltä, kesäisin saatoin helpostikin valvoa yli puolen yön , eikä sillä ollut mitään vaikutusta heräämiseen, mutta nyt vaikka nukkuman menenkin ajoissa, on aina yhtä tuskaa herätä..

      Poista
  5. Syksy ihmisenä itsellekin tämä syksy ollut yhtä väsymystä vaikka yleensä pirteämmillään olen tähän aikaan Vuodesta. Erikoista todella ollut. Pakko siihen d vitamiiniin itsekin turvautua kun monet sitä kehuu. :-)

    TOivotaan että loppu viikko menee nopeaa ♡

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivotaan tosiaan, että viikko menee nopsasti :D tänään on pakko ottaa TAas päikkärit ;D

      Poista
  6. Mä syön D-, B12- ja monivitamiinilisät päivittäin, eikä tunnu olevan apua. Väsymys vaan painaa! Eilinen meni jo ihan penkin alle, kun nukahdin heti töiden jälkeen sohvalle, ja heräsin illalla vain ruokkimaan kissat jatkaakseni sen jälkeen taas unia... (Toisaalta olin pari kuukautta sitten isossa leikkauksessa, joten tämäkin saattaa vielä vaikuttaa.)

    Mutta jos keksit kikkakolmosen väsymykseen, kerro ihmeessä! Muussa tapauksessa toivotan sinulle vain tsemppiä ja jaksamista tähän pimeään aikaan! Onneksi se kevätkin tulee sieltä vielä joskus. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on alkanut olemaan kanssa tuota "ongelmaa", että nukahdan sohvalle kun saan ruuat ja kotityöt tehtyä, toisaalta ne pikku päikkärit eivät vaikuta yöuniin, joten jatkan tapaani päikkärien suhteen :)

      Poista
  7. Juu täällä yökukkuja myös, ja aamulla väsymys on melkoinen. Aurinko antaa niin paljon energiaa kesällä ja tuntuu että talvisin sitä ei olekaan yhtään... Kevättä odotellessa :)

    VastaaPoista
  8. Kyllä tämä pimeys imee meistä kaiken ylimääräisen virran, valitettavasti. Olen yrittänyt käydä säännöllisesti iltaisin (ei joka ilta) kunnon lenkillä. Sen jälkeen on niin voittajafiilis ja energinen olo vielä seuraavana päivänäkin. Olen myös opetellut katsomaan kelloa, etten sorru nojatuolin uumeniin jo viideltä alkuillasta. Koska sitten en pääse sieltä ylös koko iltana, se on varma.
    Samassa pimeän suossa täällä rämmitään, minä niin odotan tamkikuun loppua, kun valoa on jo selvästi enemmän! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla ei onneksi vaikuta päiväunet yöunien saantiin, tosin itse en kovin useasti ehdi päikkäreitä ottamaan kun työpäivät venyy aika pitkälle :)

      Poista
  9. Kuulostaa D-vitamiinin puutokselta :). Myös B6 ja B12 vitamiinit ovat tärkeitä jaksamisen kannalta. Itse olen todennut Berocca-tableteista aamuisin olevan hyötyä. Ja kalaöljykapseleita myös! Suomessa, ja varsinkin pohjoisessa on nyt niin pimeä aika, että ilman D-vitamiinilisiä ei jaksa. Omalta kohdaltani olen todennut asuvani väärässä maassa :D. Voisin mennä nukkumaan lokakuulla ja herätä helmikuun lopun valoisiin pakkaspäiviin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, minäkin varmaan asun väärässä maassa :)

      Poista
  10. Tämä vuodenaika on kyllä todella väsyttävä! Ja masentava. Minua aina helpottaa lumien tulon myötä, siihen ei vaan kauheasti voi itse vaikuttaa.. :/. Ennen lapsia/opiskeluaikoina me juotiin aamukahvia kirkasvalolampun loisteessa ja kuvittelin ainakin sen auttavan ;). Mutta eihän sekään tunteja päivää lisää tuo ja työt yhdistettynä arkeen on varmasti tosi väsyttävä combo! Jaksuja <3!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsellänikin helpottaa aina lumien tulon myötä :) onneksi tänne pohjoiseen saatiin pari päivää sitten lunta ja nyt on edes hitusen valosampaa <3

      Poista
  11. Minäkin olen huomannut, että d-vitamiini auttaa väsymykseen (syön sitä 100-150 mitälieyksikköä päivässä). Eron huomaa HETI, jos tabletit on jäänyt syystä tai toisesta ottamatta. Myös sairastamiset ovat jääneet kokonaan pois, kun iso annos d-vitamiinia on ollut kuvioissa *kopkopkop* Energiaa päiviisi toivottelen♡

    VastaaPoista

Kiitos kommentista.

Takaisin ylös