ELÄMÄNTAPAREMONTTI OSA II, VIIKKO 3




Elämäntapamuutoksia on takana taas yksi viikko, kuinka nämä viikot menevätkään niin mahdottoman nopeaa (?) Painonpudotuksen suhteen ei itselläni ole ongelmia sillä raskauden aikana opitut muutostavat mielitekojen suhteen on pysynyt näin lomallakin hanskassa :D 

Viime viikon aikana oli jälleen valmentajan tapaaminen ja laiteltiin ja laskettiin tavoitteita hiukan uusiksi. Minulla on tässä yli vuoden kestäneen projektin aikana muotoutunut käsitys siitä, miltä haluan näyttää ja minkä painoinen haluan olla projektin loppuessa ja painonhallinnan alkaessa. Lisättiin siis tavoitteeseen 6 kg. Katsotaan kuitenkin viikko kerrallaan sillä oma tyytyväisyys kehoon kertoo sen missä vaiheessa ja painossa tunnen oloni hyväksi, (se voi siis olla jo aiemmin asettamastani tavoitteesta), enkä ajattele asiaa enää peiliin katsoessa niin, että sieltä katselee ylipainoinen nainen. 

Lomien ollessa kiivaimmillaan elämäntavat ovat varmasti koetuksella useilla, jäätelökioskit pursuavat toinen toistaan herkullisempia makuja ja auringontäyteiset päivät saavat ryntäämään jääkaapille kellonaikaan katsomatta. Maltti on kuitenkin valttia ja jotta voisi pystyä sanomaan olevansa voittanut omat paheensa ja ennen elämäntaparemontin aloittamisen aikaiset pinttymyksensä täytyy tarkkaivaisuutta noudattaa myös kesälläkin, hölläämiselle ei ole sijaa ennenkuin uudet terveellisemmät ja harkitummat valinnat ovat iskostuneet päähän. Suosittelen siis jatkamaan lomista huolimatta ruokien punnitsemista ja tarkkailemista jos annoskoot ja kalorimäärät eivät ole vielä ihan hanskassa :) Lipsua ei siis kannata, vaikka mieli tekisi. 

Minulta usein kysytään sitä kuinka ylläpidän motivaatiota näinkin kauan, siihen kysymykseen on helppo vastata, sillä en yksinkertaisesti jaksa olla enää se lihava ryhtinsä menettänyt nainen, joka inhoaa joka välissä itseään, jolle jokainen vuodenaika on yhtä tuskaa kun kesällä puskee kuuma, talvella ei mahdu vaatteet, syksyllä ja keväälläkin elämänilo on kadonnut. Onhan se totta, että alkutaipaleella olevan painonpudottajan motivaatiota täytyy etsiä ja hakea työn kanssa, sillä jokainenhan sitä toivoisi olevansa jo projektin päätöspisteessä, että voisi keskittyä painonhallintaan :)

Oletko asettanut tai luonut itsellesi tsemppi palkinnon? Sellaisen palkinnon, jonka aiot lunastaa kun tavoitteesi on saavutettu? Täytyy myöntää, että itselläni ei ole tällaista ollut vielä näihin päiviin saakka, mutta eilisellä shoppailureissulla ajatuksiini syöpyi se, että aion todellakin palkita itseni shoppailemalla vaatekaappini täyteen vaatteita (näitä kun ei juuri koskaan kovin monia kappaleita ole ollut, sillä ylipainoisena en ole koskaan mitään mieleistä ja sopivaa löytänyt kun vaateostokset ovat rajoittuneet vain kauppojen extra kokojen osastoille, valinnanvaraa ei siis ihan mahdottomasti ole ollut ). Aion myös istahtaa hemmoteltavaksi kampaajan tuoliin, uuden ulkomuodon vuoksi, varmasti hiuksetkin kaipaavat hieman uudistusta :D Suuren suurista haaveista ei siis ole kohdallani kyse, vain sellaisista, joista olen vain haaveillut ollessani ylipainoinen. 

Sitten niihin tuloksiin:

Viikko 3
paino: -1,6kg
rinnanympärys: - 2cm
vyötärönympärys: -3cm
lantionympärys: -1cm
reiden ympärys: -0cm 

3 Viikon kokonaisedistys 
paino: -4,4kg
rinnanympärys: - 4cm
vyötärönympärys: -4cm
lantionympärys: -5cm
reiden ympärys: -2cm 

Alkuperäiseen tavoitteeseen matkaa
-11.5 kg

Valmentajakäynnin jälkeen asetettu lisätavoite
-6kg = 17,5kg

26 kommenttia

  1. Näytät nuissa kuvisaakin jo niin muuttuneelta.
    Tosi hieno kirjoitus. Vaikka itse olenkin suht pieni ruippana niin silti mua raivostuttaa kun en millään saa herkuttelua kuriin. Alkuun se oli fine mutta nyt kun ahmiminen alkaa tuntua ja näkyä vartalossa niin pitäisi älytä ajoissa parantaa tämä paha tottumus. Miksi tuo syöminen onkin niin ihanaa.
    Tsemppiä sinne, tosi upealta jo näytät.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän se syöminen on ihanaa, varsinkin jos on oikein extra hyvää ruokaa, nam :D itse olen tämän projektin aikana oppinut sen että syödä voi kun muistaa pitää vain ne annoskoot oikeina varsinkin tällaisilla ihmisillä joille kertyy kiloja jo pelkästä ruuan katsomisesta :)

      Poista
  2. Tsemppiä! Hyvältä näyttää jo nyt. Mullakin on vähän ryöpsähtänyt herkuttelu käsistä, mutta jos vaatekoko uhkaa muuttua, niin vedän heti hiilarit kuriin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih :) itse tulen jatkossa pitämään sellaista +-2 kg:n sääntöä :) eli jos paino alkaa nousta otan ne kyllä heti takaisin :)

      Poista
  3. En nyt muista oletko tällaista postausta tehnyt, mutta voisitko tehdä yhdestä päivästä esimerkin, että mitä syöt, määrät ja mihin kellonaikaan sekä päivän liikunnat.
    Nina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Nina :) voin tehdä ja valmistella pyytämääsi postausta, kiitos ideasta :)

      Poista
  4. Voi - mä niin samaistun tuohon lihomiseen pelkästä katsomisesta :D - vitsailen aina, että en voi edes kävellä herkkuhyllyjen ohi kaupassa kun siitä jo tarttuu kiloja reisiin ja muuallekin.. Olet kyllä tarmokas <3 Itse olen ajatellut -10 kg ja tavoite tulisi olla saavutettuna ensi kesään mennessä ;D ja siitä sitten vielä 5 kg pois ehkä 1 vuoden aikana, sitten olisin siinä painossa missä tiedän viihtyväni, mutta jos edes tuon 10 kg saisin pois niin olisin oikein tyytyväinen.. Lähetä tuota tarmokkuuttasi tänne mulle vähän myös :D <3 <3 Aivan upeaa! Ihanaa päivää sinne <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eiköhän niin pitkällä aikavälillä laihduttamis rupeamasi onnistu :) hiljaa hyvä tulee <3 tsemppiä sinullekin :)

      Poista
  5. On ollut hienoa seurata tätä sinun projektia. Go for it! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että nämä elämäntapamuutos jutut ovat mieleen :)

      Poista
  6. En muista oletko tehnyt tällaista postausta, mutta voisitko tehdä esimerkin vaikka yhdestä päivästä, että mitä syöt, määrät ja kellonajat sekä päivän liikunnat.

    Nina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai se aiempi kommentti tulikin...

      Poista
  7. Olen seurannut blogiasi jo jonkun aikaa, mutta nyt vasta jotenkin olen tajunnut, että et pudota pelkkiä raskauskiloja vaan projekti on startannut jo aikaisemmin.. Siis täytyy sanoa, että mahtava suoritus! Nyt henk.kohtainen kysymys, johon ei ole pakko vastata! Olenko ymmärtänyt vanhoista postauksista oikein, että olet pudottanut lähemmäs 50kg? Kuinka on iho kiinteytynyt urakan edetessä? Itsellä olisi samanlainen urakka alkumetreissä ja muutamia kiloja olenkin jo pudottanut ihan karsimalla herkut pois.. Ihanaa seurata urakkaasi ja nostan hattua, että haluat jakaa sen myös meidän lukijoiden kesken ja antaa tsemppiä muillekin!
    Aurinkoista kesää! Terkuin Merja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa :) en tosiaan pudota pelkkiä raskauskiloja :) ennen raskaaksi tuloa pudotin 46 kg ja raskaus toi loppuvaiheessa nesteitä kroppaan joten ne ylimääräiset raskauden aikana tulleet kilot karisivat jo muutamassa viikossa, nyt on tosiaan projekti startannut jälleen ja aion karistaa loputkin ylimääräiset vuosien aikana kerääntyneet kilot :) löysää nahkaa ei juurikaan ole, vaikka nyt raskauden jälkeen jonkin aikaa tuntui että maha ei lähde, mutta nyt on alkanut onneksi löysä vähän kiinteytymään, en tiedä tekeekö kroppa vieläkin töitä ns. Raskauden jälkeen ja se pienentää luonnollisella tavalla mahaa. Uskon kuitenkin että kun pääsen tavoitteeseen eli kokonaispidotus määrä tulee olemaan yli 60 kg että sitä löysää jonkin verran jää, mutta itse ajattelen että se on pienempi paha kuin ylipaino ja roikkuvaa nahkaa voi työstää sitten myöhemmin enemmän :) tsemppiä sinulle ihan hirmuisesti urakkaan <3

      Poista
    2. Kiitos vastauksesta ja tsempeistä sillä niitä tarvitaan! :) Olen nyt lukenut tuota diagnoosi-blogia ihan alusta asti ja yritän hakea siitä voimaa omaan rutistukseen! Olen laihduttanut ennenkin, mutta normaalipainoinen en ole ollut reiluun kymmeneen vuoteen ja nyt niitä kiloja on todellakin kamalasti.. Ehkä hienoinen ikäkriisi ja lapsien kasvaminen on saanut minut nyt ymmärtämään, että nyt on muutoksen tapahduttava! Voi olla, että tarvitsen myös tuota Cambridge-ohjelmaa, kunhan olen saanut oman alun laihtumiseen, ruokavalioon ja pääkoppaan kesän ajan!
      Tsemppiä myös sinulle loppurutistukseen! :)

      Poista
    3. Toivottavasti löydät voimaa tästä omasta projektistani <3 Cambridge valmennuksessa tuki on tärkein, suosittelen omien kokemuksien vuoksi todella paljon ja itse harkitsisin sinua aloittamaan sen heti alussa, heillä on kuitenkin eri tasoja mistä voi aloittaa ja kun on säännölliset tapaamiset, ei repsahduksille tule kiusauksia :)

      Poista
  8. Hienoa, oot kyllä kadottanut tehokkaasti kiloja ja senttejä! Tsemppiä jatkoon :)
    -Suvikki-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, joitain kiloja on tullut kadotettua :)

      Poista
  9. Sä oleh kyllä sellainen inspiraatio <3 Kiitos tästä!

    VastaaPoista
  10. Hei
    Olisi kiva, jos jaksaisit laittaa ruoka/liikuntapäiväkirjaasi myös mahdol.tarkasti.Miten diettisi aikana alkoholi/kahvi/tee -linja menee? Ovatko ne ollenkaan sallittuja? Vieläkö sinulla on käytössä pussiaterioita ja missä suhteessa oikean ruuan kanssa? Onko mitään herkkuja ollenkaan sallittujen listalla? Olet kyllä oikea tehomimmi saavutustesi perusteella, jatkahan samaan malliin, jos vielä tavoitetta on kerran jäljellä. Vaikkakin näytät jo nyt uskomaattoman hienolta!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa :) kiitos juttuideasta, otan tämän toteutukseen ja alan heti korjailemaan ylös hiukan tarkemmin liikunnan ja syömiset , palaan siis juttuun :) pussiateriat kuuluu edelleen minun aterioihin, mutta ei orjallisesti , eli salaatteja syön jos tekee mieli :) liikuntaa harrastan melko aktiivisesti :) hetkkujahan ( karkit yms) en syö ollenkaan kun ei tee mieli edes :D mutta palaan tarkemmin noihin määriin vielä pian :) ja kiitos tsempeistä, niitä tarvii aina <3

      Poista
  11. Hei! Olisi myös kiva kuulla , mitä teet jos nälkä iskee esim.kaupungilla? Onko sulla jokin hyvä nälän taltutus konsti tai jokin lähes kaloriton välipala idea?
    Hanna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa :) Itse olen havainnut, että jos tulee lähdettyä paikkoihin, mitkä sattuu ruoka-aikojen kohdalle niin helpointa on juoda tai syödä jokin hyvä "ruoka" patukka tai ns. ateriankorvike pirtelö. Patukka säilyy ja pirtelö on helppo valmistaa pussista koska vettä on varmasti joka paikassa saatavana :) Esimerkiksi Cambridgen pirtelössä kaloreita on n. 150 kcal, eli hyvin vähän, patukassa on hiukan enemmän lähemmäs 200. Tällainen patukka korvaa hyvin yhden aterian ja nälkä pysyy loitolla :) Mutta jos jotain oikeaa syötävää haluaa niin siinä tapauksessa taitaa helpopin keino olla hakea kaupasta salaattiannos :) Välipalaksi itse suosin maitorahkaa tai kreikkalaista jugurttia, joita on myös helppo ostaa kaupungilla ja lusikoida sellainen suuhunsa, kaloreita maitorahkapurkissa on merkistä riippuen 100-120 kcal, mutta hapantahan tämä maitorahka on :D

      Poista
  12. Olen niin onnellinen, että löysin tämän ihanan, inspiroivan blogisi! Olipa mielenkiintoista lukea
    postauksiasi matkalla kohti ihannepainoa ja terveempää elämää. Olet niin hyvinvoivan ja energisen
    näköinen, oikea roolimalli minulle. Kirjauduin heti lukijaksi ja jään seurailemaan blogiasi suurella
    mielenkiinnolla. Uskon, että saan täältä hyviä vinkkejä ja tsemmpiä omaan elämäntaparemonttini.

    Tervetuloa vastavierailulle blogiini, jossa seikkaillaan mm. mökkimaisemissa Turun saaristossa ja
    seuraaan aikuiselle naiselle sopivaa muotia.

    Aurinkoisia kesäpäiviä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Teija :) Kiva kun löysit blogiini :) Toivotan, että saat täältä mukaasi valtavasti inspiraatiota <3

      Poista

Kiitos kommentista.

Takaisin ylös