PAINONHALLITSIJAN PARAS YSTÄVÄ

Saan usein kyselyitä siitä, että mitä ihmettä syön, jotta painonhallinta pysyy kasassa ja paino ei nouse. Tämä elämähän on loppujen lopuksi täysin valintoja. Jokaisella elämän eri osa-alueella kaikki riippuu omista valinnoista, näin myös ruokailussa. 

Monet ovat elämäntaparemonttini ajan puhuneet siitä kuinka paino alkaa nousta heti kun alat pussiruokien jälkeen syömään oikeaa ruokaa. En itse ymmärrä sitten ollenkaan tätä ajatustapaa, miksi paino nousisi jos henkilö syö oikeaa ruokaa, mutta ateriakoot ja ruokatottumukset ovat muuttuneet, sanonta olet mitä syöt, pitää täysin paikkaansa. Jos itse söisin pussitolkulla leipää, karkkia, rasvasia ruokia, eli olisin palannut ruokailutottumuksissani niihin vanhoihin huonoihin tottumuksiin, niin painonnousu olisi varmasti myös alkanut. Mutta tällaisten suurten elämäntapamuutosten tarkoitus piilee siinä, että henkilö oivaltaa ne uudet terveellisemmät ruokatottumukset, oppii ateriarytmin, oppii ateriakoon ja sisäistää nämä myös. Nämä asiat kun on takaraivossa ei painonnoususta tarvitse olla huolissaan.

Näin painonhallitsijana ja "entisenä syömärinä" jolle annoskoot ovat olleet ihan liian suuria voin sanoa, että ruokailujen suhteen paras ystäväni on tällä hetkellä keittiövaaka. Se tietää tasan tarkkaan mitä suuhuni pistän. Työlästähän se on, punnita kaikki lautaselle menevät ainekset, mutta opinpahan sen, millaisia määriä voin syödä ja mitä mikäkin sisältää. Näin oppii hahmottaan todella hyvin kalorimääriä ja oikeasti niitä annoskokoja.  Erinomainen työkalu siis kaikille, se kertoo totuuden ja ei valehtele. 

Eli mitäs minä sitten yleensä syön. 

Aamiaiseni koostuu melko keveästä, mutta silti hyvin maukkaasta vaihtoehdosta. Sanotaanko näin, että kun on puolitoista vuotta ollut syömättä sokeria niin kaikki maistuu oikeasti todella maukkaalle :D 

1 kpl Riisikakku ( 26 kcal)
1 kpl kalkkunafile (8 kcal)
salaatinlehti
kurkkua
75g rasvatonta luonnonjugurttia (30 kcal)
50 g mustikoita tai muita marjoja ( 15-30 kcal)



Lounaaksi syön aina kasviksia, lisukkeena raejuustoa, kukkaaalia, parsakaalia yms. Tänään lautaselle eksyi myös sieniä, sillä niiden käyttöpäivä alkoi lähestymään. Lämpimänä ruokana tänään oli spagettia ja soijarouhetta, maukas ruoka kun maustaa oman maun mukaisilla mausteilla. 

Tämän salaattiannoksen ja lämpimän ruuan kalorimäärät yhteensä 271 kcal, joista lämpimän ruuan osuus 205 kcal. 

Tässä kuva eilisen päivällisen ruuastani, salaattipohja pysyy suht samana joka päivä, sillä se on raikasta ja hyvää, mutta lämpimänä ruokana söin eilen siikaa. Kokonais kalorimäärä tälle päivälliselle oli 319 kcal. 







Voin lämpimästi suositella jokaiselle Fatsecret sovellusta, se toimii erinomaisena työkaluna niin painonpudottajalle kuin painonhallintavaiheeseen. Itse merkkaan sovellukseen joka aamu painoni, syötän päivän aikana syödyt kalorit ja pidän yllä harjoituspäiväkirjaa tämän sovelluksen avulla. 

Ohjelma on siitä hyvä, että ruoka-aineita ei tarvitse välttämättä etsiä, vaan skannaat pakkauksessa olevan viivakoodin ja ohjelma etsii sen sinulle, jonka jälkeen sinun tarvitsee vain syöttää grammat paljonko kyseistä ruoka-ainetta lautaselle päätyy. 

Sovellus kertoo kokoajan paljonko päivittäisestä kalorimäärästä on syöty ja paljonko vielä päivän aikana saa syödä. Itselläni päivittäinen normaali kalorimäärä, jonka saisin syödä ilman että paino nousee on 1900 kcal tällä painollani (58,3kg), mutta täytyy myöntää, että en millään saa syötyä kyseistä määrää, oma syömiseni kaloreissa liikkuu siellä 1000-1200 kcal välillä / pvä, joka tarkoittaa sitä, että painoni tippuu edelleen. Petraan oikeastaan joka päivä tämän kalorimäärän kasvattamisen kanssa ja yritän saada jollain tapaa nostettua kalorimäärää varsinkin päivinä jolloin tulee urheiltua, Cambridgen täysravintopatukat ovat olleet tässä hyvä lisä, sillä yhden patukan kalorimäärä on 170 kcal luokkaa ja se toimii hyvänä ja maukkaana lisänä päivän ruokailuihin/välipaloihin :D  












Minulle siis tapahtui jotain pysyvää oman projektini aikana, oivalsin uudet ruokailutavat ja opin elämään niiden kanssa, olen oppinut uudenlaisen suhteen ruokaan ja ruuanlaatuun sekä määriin :) 

Mitäkö vinkkejä antaisin heille, joilla paino nousee, mutta syy on ? : 

- Punnitse lautaselle menevä ruoka ( voit yllättyä)
- Käytä sovellusta, johon merkitset päivittäin syömäsi kalorit.
- Ja ehkä tärkein vinkki, ole rehellinen itsellesi, älä syö salakaloreita ( niitä joita kukaan ei näe :D ), vaan kokeile oikeasti esimerkiksi viikko tällaista toimintatapaa, jolla tarkkailet syömisiäsi ja annoskokoja.

Tällaista tähän aamuun, kivaa torstaita :D

16 kommenttia

  1. Itse olen tajunnut syksyn aikana syöneeni aivan päin seiniä. Se näkyy vyötärölle tulleista jenkkakahvoista ja vaatteissa tämä jo tuntuu. Ketutus on suuri ja nyt pitäis opetella uusi terveellisempi tapa syödä. Näitä jenkkoja en aio kauaa mukanani kuskailla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sepä se, naisilla tahtoo kertyä juurikin vatsanseudulle kaikki :) tsemppiä sinulle uuden terveellisimpien tapojen löytämiseen <3

      Poista
  2. Joskus tutuistuin tuohon palveluun mutta se vain jäi. Muutaman kerran olen miettinyt tutustua uudelleen mutta jäänyt. Kiitos siis inspiksestä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehdottomasti vaan kokeiluun, sovelluksella oppii paljon ruuasta :)

      Poista
  3. Mitesn ihmeessä saat farsecretin suomeksi? Kääk, mulle tulee aina vaan enkuksi..??

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En kyllä tiiä, mulla on iphone, niin oisko sille sitten saatavana suomenkielinen versio :)

      Poista
  4. Heippa! Hyvin samantyylistä ruokaa ja ohjeita on ollut Fitfarmilla, jota olen käyttänyt jo pariin otteeseen. :) Mitäs sulla on iltapalaksi yleensä? Saako noita Cambridge välipalapatukoita perusmarketeista? Itse olen käyttänyt atkins patukoita. Ja vielä sellainen kysymys, että tuleeko tuolla ruokavaliolla proteiinia tarpeeksi, jos liikkuu paljon eikä halua menettää lihaksia? :) Mielenkiinnosta kyselen, kun itsellä projekti meneillään...

    T

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä syön yleensä vaan jotain marjoja , en siis kovin raskaasti :D Me syödään päivällinen yleensä vasta puol kuus, kun mies tulee kotiin joten illalla ei ole oikein nälkä :D Mä mittaan säännöllisesti lihas% ja kyllä ihan tarvittavan määrän proteeinia saan, varsinkin kun syön noita Cambridgen täysravintopatukoita lisäksi :D Patukoita saa vaan valmentajan kautta, joten ei ole myynnissä kaupoissa :D

      Poista
  5. Tosi vähän kyllä syöt.en jaksaisi ite tehdä töitä niin vähällä,mutta mun työ on kyllä aika fyysistä.
    Onko sulla tietoa miten on onnistunut semmoset jotka on jo useampi vuosi sitten laihduttanut tuolla dieetillä?
    Kun täällä päin noin kolme vuotta sitten moni oli tuolla ja näyttää kaikille tulleen kilot takaisin..
    Että onko sitte jäänyt uusien tapojen opettelu,kun dieetti on loppunut vai mistä johtuu,että tulokset ei oo pysyviä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin eihän ihminen liho ilman syytä, siihen vaaditaan syömistä yleensä :D

      Kyllä tiedän henkilöitä jotka ovat myös pitäneet painonsa, silloin ne opit on taso-ohjelmissa menneet perille :D

      Poista
  6. Kuullostaa hassulta ettet saa syötyä tarvittavaa kalorimäärää. Olisiko sittenkin pelko lihomisesta ja halu saada vielä vähän painoa alas. Noin nopean ja suuren pudotuksen jälkeen uskallus syödä normaalisti on varmaan vaikea hyväksyä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa hassulta, että jos pitkään on ollut 450 kcal ruokamäärillä niin on sanomattakin selvää, että mahalaukku ei aluksi vedä kaikkea :D Pikkhiljaa nostamme kalorimäärää, kuten Cambridgen taso-ohjelmaan kuuluu :D En pelkää ruokaa, sillä se ei ole minulle millään tavalla enää ongelma :) Olen sisäistänyt opit ja elän niiden mukaan ilman peikkoja :D

      Poista
  7. kiitos vinkistä,latasin heti tuon sovelluksen puhelimeeni :)

    VastaaPoista
  8. Mahtava postaus! Kävinpä minäkin asentamassa tuon ohjelman puhelimeeni, kiitti vinkistä :) Ruokapuntari on munkin hyvä kaveri :)

    VastaaPoista
  9. Olet tehnyt kovan työn ja edelleen jatkat onnittelut siitä.
    kuvat ovat kyllä kauniita, onnea uuden työ rupeamman kans kiva että ihmiset
    näkevät että sinä olet onnistunut kyseisillä tuotteilla mitä edustat.

    VastaaPoista
  10. Itse olen käyttänyt kalorilaskuria. Toimii suhteellisen samalla tavalla :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentista.

Takaisin ylös